Anzak Koyu,57. Alay,Conkbayırı

5 Mart 2012
Son günlerde o kadar bunaldım ki,bunalınca yakınınızdakileri de bunaltıyorsunuz.Zat_ı muhterem'e darallar gelmiş olmalı ki biraz uzaklaşsak nasıl olur ki diye düşünmüş.Dershane hadisesi hayatımı o kadar esir aldı ki haftasonlarıma dair plan yapma hakkım bile yok sanki. Önce bolu tarafına gidelim dedik ama baktık yollar kapalı,kar vs hava durumu trakya ve çanakkale tarafını güneşli gösteriyordu.Rota belli oldu böylece...

Yola çıktık hava nasıl puslu tadımız kaçtı biraz,benim sesim çıkmıyor içimden dedim ki tekirdağ güneşliydi,tekirdağ geldik yine puslu,hava yağdı yağacak! Ne zaman ki çanakalle sınırlarına girdik güneş yüzünü gösterdi,kabanlar bile fazla geldi.
Çanakkale'ye hep bir tur ile gitmeyi düşündük.Tur programlarını hiç sevmiyorum ama hani anlatılsın ortamı solumak kolay olsun diye böyle düşünmüştük.Ama olmadı ben yine de turla gitmenizi tavsiye ederim.Netten birşeyler indirdim gezilecek noktalarla ilgili gittiğimiz noktalarda onları okuduk.Yine herzaman ki gibi orada tur rehberleri birşeyler anlatırken onlara karıştık :) Gittiğimiz heryerde aynı şeyi yapıyoruz :P

İlk durak Kabatepe Tanıtım Merkezi olmalı,çünkü bir güzergah belirlemek gerekiyor gezerken.Orada bulunan amca-abi bize bu haritayı ve bu dvd'yi sattı zorla :P 15 lira dvd'yi henüz izlemedim dilerim güzeldir.Gitmemiz gereken yerleri kapalı vs yolları belirtti güzelce tarif etti.O harita olmasaydı inanın çıldırabilirdik.Kaç km yol gittik çok daha önceki gezilerde ama 100 km yerde defalarca kaybolduk.Böyle de garip yolları var Gelibolu Yarımadasının..
Anzak Koyu
Anzak koyu ,Çanakkale Savaşında anzaklar bu koya çıkarma yapmışlar doğal olarak en büyük kayıplarıda burada olmuş.Her yıl 25 Nisan'da burada tören yapıp kaybettiklerini anıyorlar.Yani savaşın her türlüsü acı,kaybedilen her insan insanlık için bir kayıp ama insan şu soruyuyu sormadan edemiyor :" Ne işleri varmış taaaa burada?" Dünyanın öteki ucundan ne diye geldin ki buraya ? Bu ifade bu gezinin lafı oldu.Ben gezi boyunca bu lafı edip durdum azıcıkta utanarak.Binlerce mezarları var her milletten insanın."Ne işiniz var burada?"

Arıburnu,Anzak koyuna çok yakın yine çıkarmanın yapıldığı bölgelerden biri,şimdilerde mezarlıklar var.Bize hep şu öğretildi mezar taşlarının üstünü okumayın,unutkanlık yapar! Bende okurum inatla,hepsini tek tek okudum.Yakınları hep özel birşeyler yazmış.
Savaşla ilgili çok detay okudum buraya gelmeden önce..Türk askeri için iki sıfat vardı ;cesur ve vicdanlı.. Düşman askerine matarasındaki son suyu veren bu insan,barbar bir türktü! Maalesef aynı şekilde karşılık bulamadı,gördükleri Türk kadınların ırzlarına tecavüz etme isteğiyle dolu olanlar ise medeni avrupalılardı.Barbarlığı gururla taşıyor olmamız bundan ... Avusturya valisi Türk askerine minnetini göstermek için bu anıtı yaptırmış...

57.Alay
57. Alay Şehitliğine geldiğimizde bir rehber anlatmaya başlamıştı.Öyle bir laf etti ki herkes durduğu yerde dondu kaldı "Bu şehitlik simgesel,sadece bir anıt,sadece bir sevgi sadece bir saygı anıtı..Ama gerçek şu an toprak altında,bunu canınızı acıtmak için söylemiyorum ama bastığınız toprak altında yatan 57. alay...

Metal bir zemin üzerine isimler sıralanmış.Biz okurken yoruluyoruz.Binlerce isim.. Burada şöyle bir anektod var ki yine çok acı: üçer dakika arayla ölüyorlar ama hiç tereddüt etmeden yerine yenileri geliyordu,az sonra öleceklerinden emin olan askerlerden okuma yazma bilenler Kuran okuyorlar,okuma yazma bilmeyenler ise kelime_i şehadet getiriyorlardı.



İlgimi çekti bu isimler,aynı babanın evlatları mıydı acaba? Yorgi Türk değildi muhtemelen sırptı.Türk toprakları için iki evladını verdi.. Bir ülkeyi bir toprağı sevmek böyle birşey değil mi? Bazen vatan sevgisini düşünürüm de anlam veremem ,nasıl kalbime doldu nasıl karşılıksız nasıl coşkulu birşeydir bu ?


< />57.Alayı bu kadar önemli yapan şudur ki ; bütün alay şehit olmuştur.En küçüğü 9 yaşında olan bu alay için yapılacak hiçbir anıt hiçbir gösteri kafii gelmez eminim.İsimleri anıtın üstüne kazınmış bu kardeşlerimiz,abilerimiz,babalarımız haklarını helal ederler inşallah bizlere..

Conkbayırı
Conkbayırını anlatan rehberi dinlerken ağlamamak için dilimi damağımı parçaladım.Cephaneliğin bittiği bir anda askerler Mustafa Kemal'e gelir ve artık takaatlerinin ve silahların tükendiğini söylerler.Atatürk yakın zamanda yapılmış Balkan savaşını örnek gösterir.Balkan savaşında günümüz siyasal ilişkilerine zarar vermemk için gizlenen onbinlerce korkunç gerçek vardır ve o dönem türk milleti bunları bizzat yaşamıştır."Balkan savaşını hatırlayın orada bacılarınızın başlarına gelenleri hatırlayın burada ölmeden gidersek burayı kaybedersek bütün Anadolu'nun başına aynısı gelecek,hiçbirşeyimiz yoksa canımız var burada ölmeliyiz der.Ölmeliyiz diyor,ölmek gerek ya ölmeselerdi ? Düşünmek bile istemiyorum..



Atatürk'ün saatinin parçalandığı yeri anlatırken hep bahsi geçen o kof Atatükçülükle anlatmadı rehber..Yaşıyor gibiydi,onun saygısı sevgisi gerçekti kırılan saate tapmıyordu çok popüler şekilde tarihin ne kadar ince noktalara bağlı olduğunu anlatıyordu.Ya Atatürk şehit olsaydı? Muhtemelen başka bir ülke toprağı olacak olan bu bölgeye gezmeye gelirdiniz yine size şöyle anlatırlardı "işte tam burada ünlü osmanlı yarbayı Mustafa Kemal şehit oldu "



Aynı bölgede Fevzi Çakmak'ın kardeşi de şehit olmuş,onun da anıtı var.Ayrıca Atatürk Anıtından heybetli bir Anzak anıtı var çekmedim! Sinirden çatladım çünkü arkadaş anzak savaşı yapsaydınız adınıda burada sadece bu alanda 40.000 Türk askeri şehit olmuş, heybetli bir anzak anıtı yapmışlar çıkamadıkları bayırda bile var bu anıtları.Bizim millet kadar sevgi dolusunu görmedim ben ...
Aslında bu geziyi yapmak isteyenlere bir tavsiyem var.Yanınıza bir yasin alabilirsiniz.Adım başı mezar,adım başı şehitlik.Toprak kana o kadar doymuş ki kızıl akıntılar oluşmuş yine bir hatıratta okumuştum.O yüzden ne için nereyi kazsalar kemik çıkıyor.Hemen toparlanıp mezar haline getiriliyor.Basmaya korkuyor insan..

2 yorum:

Blog nedir? Blog yazarı kimdir? dedi ki...

bizimde bir çanakkale gezimiz var, bakalım neler katacak bize... paylaşımınız harika...

Serhat Özçelik ( Çanakkale Şehitlik Turu) dedi ki...

Çanakkale Alan Başkanlığı bölgesinde yer alan Şehitliklerimizi tanıttığınız için bölgede yaşayan bir turizmci olarak teşekkür ediyorum. Bölgemize gelmeyi düşünen ziyaretçilere her türlü konuda yardımcı olabiliriz. Her gün şehitlik gezisi düzenliyoruz. Telefon numaralarımız; 0545 868 1449 veya 0535 062 0560
İnternet sitem: http://sehitlikturu.gen.tr

Related Posts with Thumbnails