Umut-Ayşe Kulin

23 Aralık 2008

nostalji kelimesi ne zaman bu kadar ehemmiyet kazandı? biz ne zaman tarihimizle böbürlenmekten ziyade acılarımızlada yüzleşmek için çaba göstermeye başladık.. hayat daha 20li yaşlarındaki gencecik insanlar olan bizleri neden nostaljik akımlara yöneltti.. geçmişten gelen her koku neden bizi bu kadar büyülüyor..?

onlarca soru üretilebilir.. geçmiş dediğimiz karanlık ama mağrur,sıcak ama kasvetli,muzip ama acımasız dost bizi çağırıyor.. gidiyoruz.. bizi geçmişe götürebilecek ne varsa onlara hizmet ediyoruz. eski şarkıları dinliyor,eski aşklara ağlıyor,tarihi romanları yaşar gibi okuyor,bize geçmişten birşeyler getiren her amaca hizmet ediyoruz..

günümüz edebiyatında nostaljik akıma katılmış ama kendi ailesini işleme şansına erişmiş Ayşe Kulin'in son romanı "Umut".. bu Ayşe Kulin'in tasarladığı üçlemenin ikinci kısmı ilki "Veda" idi..birer yıl arayla yazdığı bu iki kitap Kulin'in taşıdığı etnik ve kültürel tüm değerlerin bir harmanı.. Cumhuriyet dönemine geçişteki sıkıntılar,Osmanlı Devleti'nin bir türlü yitirilmesinin becerilemediği heybeti buna harşılık köhnemişlikleri,kurtuluş savaşında yaşanan trajediler,topraklarından kopan göçmenler,yeni yurdu,dili,coğrafyaya alışma,azınlıklarla demokratik hayatla uyuşma çabaları,yeni sosyal hayatta kadının ve erkeğin değişen rolleri..

ve aşk.. günümüz ahlak kurallarını bile yıkıp geçen gizli,karmaşık,kimine göre ahlaksız kimine göre tutkulu aşklar..bütün sorunların gölgesinde her zaman başı dik duran,aşk..

Umut;herkesin anlayabileceği sade bir dil ile,çoğukez tarafsız fakat yine de kırılgan bir dille yazılmış.. Veda;daha ziyade kurtuluş savaşını naklederken,Umut'ta yıllar ilerliyor cumhuriyet ve onun getirdiklerine alışmaya çalışan ve yurtlarından,kaybedilen topraklardan artık Türkiye Cumhuriyeti olan topraklara göçmek zorunda kalan göçmenler anlatılıyor..

Kulin,öyle güzel resmetmiş ki.. karakterler gözünüzde beliriyor,elinizi uzatıp yardım etmek,acılarını paylaşmak,sevinçlerini görmek istiyorsunuz.. bu topraklarda hangi insanların yaşadığını,nasıl bir uyum nasıl bir sistemle bu günlere geldiğimizi bütün bu ahenge rağmen cumhuriyet'in bile kurtaramadığı,değiştiremediği o köhnemişliğin günümüzde de nasıl devam ettiğini anlıyorsunuz..

tarihimizin o zor günlerine binlerce pencerenin en azından sadece birinden bakmak adına;"veda" ve ardından "umut" sizi bekliyor..

10 yorum:

Adsız dedi ki...

bende yeni basladim bu kitaba kanim,
vedayi cok sevmistim hatta uzun bir sure etkisinde kalmistim vatan millet sakarya meselelerine sarmistim
umutunda veda kadar basarili olmasini umud ediyorum:)

Adsız dedi ki...

bende bugün başladım :)

babegazelle dedi ki...

veda benim de kütüphanemde duruo ama daha sıra gelmedi malesef geçmişe ben şahsen çok ilgi duyuyorum çünkü benim yaşadığım dönem dışındaki insanlar nasıldı napıolardı bizden ne derece farklılardı ne derece aynılardı bunları öğrenmek çok hoşuma gidio seviorum tarih içeren romanları bundan dolayı :)

Cocukla Cocuk dedi ki...

Vedayı çok severek okumuştum, Umut okunacaklar listemin başında.

Üfürükten Prenses dedi ki...

@kanim: senin seveceğinden eminim zaten :P
umut,veda'dan çok farkı kanim,daha ziyade aşk-meşk işleri ilişkiler üstünde dönüyor..

@nalan: sende bitirince yaz yorumunu olur mu,merak ederim ben ..

@babe:hemen başlıyorsun hemen,daha vedayı okuyacaksın ardından umut'u .. ben senin yerinde olsam umut'u da alırdım.. çünkü ben şu anda son kitabu büyük bir merakla bekliyorum..

@cocukla cocuk: hanımlar hep aynı fikirdeyiz sevindim :P dilerim veda'yı okumuş bir erkek gelir şu bloga :P

ella dedi ki...

ayşe kulinin nefes nefese kitabını okuyorum şu anda. Kitap fuarında bin metrelik bir kuyruktan sonra zar zor imzalattım kitabını, çok sevimli bir kadın bence. iyide yazıyor.

DuruButik dedi ki...

Prenses bugün aldım kitabı.Başlıyorum hemen okumaya:) kapakta ki resimde çok güzel değilmi?
sevgiler...

Üfürükten Prenses dedi ki...

@owl:nefes nefese'de çok hoştu. hatılıyorum. kütüphanemde duruyor halen..

ama bu ikisini de tavsiye ediyorum canım nefes nefese'den hoşlandıysan..

@durucum:kapaktaki resim harika! aynı noktaya dikkat etmiş olmamızda harika.. adamın heybeti,kadının elbisesi,narinliği,saçları,duruşu..
gerçekten hoş..

oku sende paylaş canım olur mu..?

Jahrein dedi ki...

o değil de ayşe arman diye bi kadın vardı. ne gereksiz bi kadındı o yahu...
yaaa... yaaa...

Üfürükten Prenses dedi ki...

yahu ayşe arman'a nereden bağladın jahrein :P

ayrıca hala var hürriyet'te yazıyor,özlediysen yani ..

Related Posts with Thumbnails